همه چیز درباره لارو مگس سرباز سیاه

همه چیز درباره لارو مگس سرباز سیاه

برای افرادی که در صنعت پرورش دام‌ و طیور فعالیت می‌کنند؛ تامین غذای مناسب و غنی از پروتئین برای دام، طیور، آبزیان و مواردی از این قبیل، همواره یک امر چالش برانگیز بوده است. این چالش به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه غذای حیوانات رخ داده است. در واقع اکثر این منابع غذایی وارداتی هستند. همین امر منجر به تغییر قیمت منابع تغذیه دام و طیور با نوسان نرخ ارز می‌گردد. به طورکلی چنین می‌توان گفت که با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت خوراک دام، طیور و ماکیان نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب چنان چه دامپروران از منبع پروتئینی جایگزین نظیر لارو مگس سرباز سیاه استفاده نکنند؛ مجبور به افزایش قیمت تمام شده عرضه دام و طیور خود می‌شوند. علاوه بر این مزیت برای پرورش دهندگان، پرورش لارو سرباز سیاه به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی خواهد کرد و آسیب‌های وارده به محیط زیست را کاهش می‌دهد. دلیل این امر تغذیه لاروها از پسماندهای آلی است.

در این مقاله، شما را با این ماده غذایی با کیفیت و پرکاربرد در تغذیه دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی آشنا می‌کنیم. برای کسب اطلاعات مفید پیرامون لارو مگس سرباز سیاه با ما تا انتهای این مطلب از سایت میل ورم آسیا همراه باشید.

تعریف مگس سرباز سیاه

نوعی حشره که با تغذیه از پسماندهای تولید شده و سایر مواد دور ریختنی نظیر میوه‌‌ها به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شود؛ مگس سرباز سیاه نام دارد. لارو این نوع حشره که در واقع مرحله دوم زندگی مگس سرباز سیاه است برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده این حشره، پروتئین مورد نیاز حیوانات را تامین می‌کند. علاوه بر این، در بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش اثر مخرب پرورش دام و طیور بر محیط زیست نیز تاثیر می‌گذارد.

لارو مگس سرباز

همانگونه که در بخش قبلی به آن اشاره شد لارو مگس سرباز مرحله دوم چرخه زندگی مگس سرباز است. در واقع مگس سرباز سیاه ماده پس از رسیدن به بلوغ و انجام لقاح می‌تواند بین 400 الی 800 یا 900 تخم بگذارد. این حشره تخم‌ها را در نزدیکی پسماندهای آلی قرار می‌دهد. این مگس مدت کوتاهی پس از تخم ریزی می‌میرد. پس از گذشت چهار روز، لاروها از تخم بیرون می‌آیند و شروع به تغذیه از پسماندها می‌کنند. در این دوره لاروها نیاز به مواد غذایی و محیط مناسب برای رشد دارند. پس از اینکه لاروها به اندازه کافی رشد کردند، به عنوان خوراک دام، طیور و حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لارو مگس سرباز
لارو مگس سرباز

مزایای استفاده از لارو مگس سرباز

لارو مگس سرباز سیاه دارای مزایای بسیار زیادی است. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • لارو مگس سرباز سیاه یک منبع غذایی غنی از پروتئین و چربی برای خوراک دام، طیور و… به شمار می‌رود.
  • استفاده از لارو مگس سرباز سیاه (black soldier fly larvae) به عنوان خوراک دام و طیور، موجب کاهش نسبت هزینه‌ها به مزیت می‌شود. یک مطالعه نشان داد، هنگامی که برای تغذیه پرندگان از لارو مگس سرباز سیاه استفاده می‌شود؛ میزان بازگشت سرمایه 25 درصد از تغذیه معمولی، بیشتر می‌شود.
  • لارو مگس سرباز سیاه با کاهش هزینه‌های تامین مواد غذایی، بازگشت سرمایه و سودآوری را برای پرورش ‌دهندگان به دنبال دارد.
  • استفاده از این نوع مگس نقش موثری در حفظ محیط زیست ایفا می‌کند. زیرا لاروها از زباله‌های آلی و مواد مضر تغذیه می‌کنند. با تغذیه لاروها از این مواد، آن‌ها به یک منبع غنی پروتئین که با محیط زیست نیز سازگاری دارد، تبدیل می‌شوند.
  • لارو مگس سرباز سیاه پس از تغذیه از پسماندها، ضایعات آن را دفع می‌کنند. کود یا فضولات این حشره که در محیط پرورش آن باقی می‌ماند، به عنوان کود ارگانیک در باغ‌ها و گلخانه‌ها برای پرورش گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود ارگانیک فواید بسیاری برای رشد گیاهان دارد.
  • لارو این حشره مفید، موجب ایجاد چرخه توسعه پایدار برای پرورش دام، طیور، آبزیان و… می‌شود.
  • پیش از اینکه فعالان عرصه دام پروری با لارو مگس سرباز سیاه و فواید آن آشنا شوند؛ از سویا پودر ماهی برای تغذیه استفاده می‌کردند. برای تولید این خوراک آب بسیار زیادی مصرف می‌شد. اما در پرورش لارو این نوع مگس، مصرف آب و منابع بسیار کمتر است. لارو مگس سرباز سیاه با دارا بودن پروتئینی در حدود 35 تا 65 درصد، یک جایگزین عالی به جای سویا در رژیم غذایی طیور محسوب می‌شود.
  • نوع اسیدهای آمینه موجود در این حشره، نسبت به حشرات دیگر برای تغذیه طیور مناسب‌تر است. البته کیتین موجود در لارو مگس سرباز ممکن است در هضم پروتئین توسط پرندگان تاثیر منفی بگذارد. اما طبق تحقیقات صورت گرفته، می‌توان با خیال آسوده 10 تا 16 درصد غذای پرندگان را با این حشره به جای سویا، جایگزین کرد.

تولید لارو مگس

برخی به دنبال تولید لارو مگس هست. این افراد برای تولید لارو مگس سرباز، باید ابتدا آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا بگیرند. همچنین باید با چرخه زندگی این حشره آشنا شوند و محیط مناسبی را برای این کار در نظر داشته باشند. این حشره از پسماندهای مواد غذایی، گیاهان و سایر ضایعات تغذیه می‌کند. بنابراین پرورش آن دارای بوی نامطبوعی است. به همین دلیل نمی‌توان این کار را در خانه انجام داد و باید یک محیط باز یا مکانی روستایی را برای این کار در نظر گرفت.

چرخه زندگی حشره
چرخه زندگی حشره

پرورش لارو مگس در ایران

پرورش دهندگان دام و طیوری که سابقه استفاده از لارو مگس سرباز سیاه را به عنوان تغذیه دامها و طیور خود دارند، در مورد هزینه‌های کلان و سختی‌های واردات این ماده غذایی مفید، به خوبی آگاه هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر و با تحقیقات کاملی که در این زمینه صورت گرفته است، همچنین صرف زمان بسیار برای سنجش پرورش این حشره در ایران، امروزه این محصول به شکل بومی تولید می‌شود. پرورش لارو مگس سرباز در ایران، هزینه های تهیه این ماده غذایی و استفاده از آن را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

هزینه تامین لارو مگس سرباز

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن دامداران و پرورش دهندگان را درگیر نماید، میزان هزینه تهیه لارو مگس سرباز سیاه است. چنان چه از لاروهای وارداتی برای تغذیه جانداران استفاده شود، طبیعی است که هزینه تهیه این مواد غذایی ارزشمند افزایش می‌یابد. اما همان طور که پیش‌تر ذکر شد؛ امروزه در ایران نیز این حشره مفید پرورش داده می‌شود و به آسانی در دسترس است. بنابراین برای کاهش هزینه‌ها می‌توان از نمونه‌های تولید شده داخلی باکیفیت استفاده کرد. با توجه به میزان هزینه تمام شده پرورش این حشره در داخل کشور، تهیه لارو داخلی در مقایسه با نمونه‌های وارداتی آن بسیار مقرون به صرفه تر می‌باشد. بنابراین نگرانی از بابت بالا رفتن هزینه ها و به دنبال آن بالا رفتن قیمت دام، در این باره بی مورد است.

چگونگی تهیه لارو

برای تهیه لارو مگس سرباز سیاه می‌توانید با فروشگاه میل ورم آسیا تماس گرفته و پس از مشاوره در ارتباط با مگس سرباز سیاه و میزان مفید آن برای دام، ماکیان، پرندگان و آبزیان مقدار مورد نظر خود را سفارش دهید تا در زمان مناسب به دست شما برسد. ناگفته نماند که میل ورم و مگس سرباز تولیدی توسط این مجموعه از کیفیت خوب و مطلوبی برخوردار است. در واقع بستر پرورش مناسبی که برای این جانداران در نظر گرفته شده است و مواد غذایی مفیدی که به آن‌ها داده می‌شود، در نهایت به تولید محصول خوب می‌انجامد.

لارو مگس
لارو مگس

جمع بندی

لارو مگس سرباز سیاه یک منبع غذایی غنی از پروتئین برای تغذیه انواع دام، طیور، آبزیان، حیوانات خانگی و… به شمار می‌رود. این حشره مفید علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای دامداران و پرورش دهندگان، با تبدیل زباله‌ها به پروتئین و کود ارگانیک موجب حفظ محیط زیست می‌شود.

استفاده از این حشره به جای مواد غذایی وارداتی، هزینه تامین مواد غذایی دام و طیور را کاهش داده و همین امر افزایش سودآوری را برای پرورش دهندگان دام و طیور به دنبال دارد. می‌توان لاروها را از فروشندگان یا پرورش دهندگان مگس سرباز سیاه همچون فروشگاه میل ورم آسیا خریداری کرد. همچنین در صورت داشتن بستر مناسب، می توان به پرورش این حشره مفید پرداخت.

سوالات متداول

لارو مگس سرباز سیاه در کدام مرحله از چرخه زندگی این حشره به وجود می‌آید؟

لارو مگس سرباز در دومین مرحله از پنج مرحله چرخه حیات این حشره به وجود می‌آید. در واقع پس از تخم گذاری و گذشت چند روز حشراتی کرم مانند یا همان لارو از تخم‌ها خارج می‌شوند. این حشرات در طی مدت معین رشد می‌کنند. زمانی‌که رشد آن‌ها به حد نصاب رسید برای استفاده به عنوان منبع غذایی آماده می‌شوند.

آیا می توان در ایران به پرورش مگس سرباز سیاه پرداخت؟

با پیشرفت علم و افزایش مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در سال‌های اخیر، امروزه پرورش مگس سرباز سیاه در ایران نیز انجام می‌شود و بسیاری از افراد به این شغل پر بازده روی آورده‌اند.

هزینه تامین لارو مگس سرباز سیاه چقدر است؟

هزینه تامین این حشره اگر که تولید داخل باشد، به صرفه خواهد بود. چنان چه قصد دارید برای خوراک دام خود از لارو این حشره استفاده کنید، می‌توانید از فروشگاه میل ورم آن را تهیه کنید. همچنین چنان چه تمایل داشته باشید، می‌توانید با فراگیری آموزش‌های لازم خودتان به پرورش این حشره بپردازید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه (1)

  1. ممنون از شما. من برای اجرای پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته فیزیولوژی دام در این رابطه مطالعه میکنم و مطالب شما برای من مفید بود . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *