روش پرورش سوپر ورم

پرورش سوپر ورم

سوپر ورم لارو یک نوع سوسک به نام سوسک تاریکی است. این سوسک در مکان‌های تاریک و آرام یافت می‌شود. ممکن است با شنیدن کلمه سوپر ورم یا دیدن این لاروها، احساس ناخوشایندی داشته باشید و تمایلی به پرورش این حشرات در خود احساس نکنید. اما این حشرات مفید یکی از منابع غنی پروتئینی هستند که برای تغذیه پرندگان، آبزیان، حیوانات خانگی، خزندگان و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایای بسیار سوپر ورم موجب شده افراد زیادی به پرورش آن روی بیاورند و این شغل از چشم‌انداز تجاری امیدوارکننده‌ای برخوردار شود. در این مقاله از میل ورم آسیا با روش پرورش سوپر ورم آشنا خواهید شد؛ با ما تا انتها همراه باشید.

خرید سوسک یا لارو

چنان چه قصد پرورش سوپر ورم را داشته باشید، چندین روش برای آغاز این کار وجود دارد. می‌توانید برای این کار، سوسک مولد سوپر ورم را خریداری کنید و یا لارو درشت یا ریز تهیه نمایید. البته در ایران، فروش سوسک مولد سوپر ورم رواج زیادی ندارد و عموما لارو این حشره را تهیه کنید. می‌توانید لاروها را از میل ورم آسیا خریداری کنید.

سوسک مولد سوپرورم معمولا به صورت عددی به فروش می‌رسد؛ اما لاروها در مقادیر کیلویی به فروش می‌رسند. چنان چه هنوز تجربه کافی ندارید، برای شروع می‌توانید با ۲۵۰ عدد سوسک یا نیم کیلو سوپر ورم کار خود را آغاز کنید.

سوپر ورم
سوپر ورم

نکات پرورش سوپر ورم

پیش از اینکه پرورش سوپر ورم را آغاز کنید، باید یک سری نکات را در نظر بگیرید. این نکات به شرح زیر است:

هنگام هر فرآیند دگردیسی در مراحل رشد، حشره را در باکس های جدا قرار دهید.

نظافت باکس پرورش را رعایت کنید، تا از انتقال بیماری به لاروها جلوگیری شود.

دقت کنید لاروها تغذیه مناسبی داشته باشند.

رطوبت مورد نیاز سوپرورم را در بستر آن فراهم کنید.

محیط پرورش، باید از دمای مناسبی برخوردار باشد.

پرورش سوپر ورم

برای پرورش سوپر ورم لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

تهیه باکس پرورش سوپر ورم

می‌توانید برای این کار، از یک ظرف پلاستیکی استفاده کنید، آکواریوم نیز گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. باکس پرورش سوپر ورم باید به اندازه کافی فضا داشته باشد و فاصله لبه بالایی آن تا بستر حداقل 3 اینچ باشد. جداره های داخلی ظرف باید لیز باشد. این امر مانع به بیرون خزیدن لاروهای بزرگ می‌شود.

نمونه باکس‌های مناسب پرورش سوپر ورم را می‌توانید در پلاستیک فروشی‌ها پیدا کنید یا حتی می‌توانید از باکس‌هایی نظیر باکس نان، سبزیجات و میوه برای این منظور استفاده کنید.

ایجاد تهویه مناسب

سوپر ورم‌ها برای تنفس به تهویه نیاز دارند. می‌توانید با ایجاد کردن سوراخ‌هایی بر روی درب ظرف، این کار را انجام دهید تا هوا جریان پیدا کند.

تهیه بستر مناسب

بستر همان موادی است که کف باکس قرار می‌دهید و سوپر ورم‌ها در آن رشد می‌کنند. ترکیبی از سبوس گندم، سبوس برنج، جو پرک و خرده ریزه‌های حبوبات از گزینه‌های ایده آل برای تهیه بستر هستند. این بستر نباید خیلی مرطوب باشد.

ایجاد دمای مناسب

سوپر ورم‌ها در دمای 21 الی 27 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کنند. چنان چه دما خیلی بالاتر یا پایین‌تر باشد، در فرآیند رشد آن‌ها تداخل ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید که این حشرات برای زیستن نیازی به نور ندارند و فقط تهیه دمای مناسب کافی است.

تغذیه سوپر ورم

برای تغذیه سوپر ورم‌ها می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد. قرار دادن تکه‌های میوه نظیر سیب، هلو، هویج، زردآلو و… علاوه بر تغذیه، رطوبت مورد نیاز برای بستر را نیز فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که شب هنگام زمان مناسبی برای غذا دادن به این کرم‌ها می‌باشد. یکی از غذاهای مناسب برای سوپر ورم‌ها مخلوطی از سبوس گندم و خوراک مرغ است.

توجه داشته باشید که غذای لاروها فاسد نشوند؛ برای اطمینان، هر چند روز یک‌بار غذاها را بررسی کنید.

پرورش سوپر ورم
پرورش سوپر ورم

تکثیر سوپر ورم‌ها

پس از آماده کردن محیط مناسب و تهیه لارو این حشرات، ممکن است پس از مدتی بخواهید برخی سوپر ورم‌ها را نگه دارید تا به سوسک بالغ تبدیل شوند و سوپر ورم بیشتری تولید کنند. برای این کار باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

تفکیک سازی

برای این کار باید باکس‌های جدا سازی تهیه کنید و برای هر کدام تهویه و بستر مناسب ایجاد کنید. لاروهایی که می‌خواهید به شفیره تبدیل شوند را در مراحل آخر لاروی، جدا کرده و در ظرف مناسب پرورش دهید. حدود 10 روز طول می‌کشد تا لارو به شفیره تبدیل شود. پس از تبدیل شدن لاروها به شفیره، ظرفی برای نگهداری سوسک‌های مولد در نظر بگیرید.

در این مدت لازم است از خشک شدن شفیره‌ها جلوگیری کنید. شفیره‌ها نیاز به غذا ندارند اما تهیه محلی با اکسیژن و رطوبت کافی برای نگهداری از آن‌ها الزامی‌ است. پس از مدتی سوسک‌ها متولد خواهند شد. سوسک‌هایی که تازه متولد می‌شوند را به باکس جدید انتقال دهید. سوسک‌ها در ابتدا سفید رنگ هستند و بعد به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.

تغذیه سوسک بالغ

سوسک‌های بالغ نیاز به تغذیه روزانه از منابع غذایی تازه دارند. اگر تغذیه سوسک‌ها به خوبی انجام نگیرد؛ از تخم خود تغذیه خواهند کرد. برای جلوگیری از چنین چیزی باید به تغذیه سوسک دقت کنید.

سوالات متداول

مراحل رشد سوپر ورم چقدر طول می‌کشد؟

پس از تخم ریزی سوسک ماده، 7 الی 10 روز، طول می‌کشد تا لاروها سر از تخم بیرون می‌آورند و پس از آن به 120 تا 150 روز زمان نیاز دارند تا به رشد کافی برسند. سوسک‌ها نیز 3 تا 4 ماه زنده خواهند ماند.

رطوبت باکس پرورش سوپر ورم را چگونه تامین کنیم؟

رطوبت باکس پرورش بسیار مهم است و باید به صورت همیشگی حفظ شود. چنان چه رطوبت بیش از اندازه لازم باشد منجر به بیماری و مرگ لاروها خواهد شد. می‌توان تکه‌های میوه و سبزیجات را درون ظرف قرار داد و بخشی از رطوبت مورد نیاز را تامین کرد. همچنین می‌توان از دستگاه رطوبت ساز بهره گرفت.

در چه مرحله‌ای از رشد سوپر ورم می‌توان آن را تفکیک نمود؟

لاروهای سوپر ورم در چندین مرحله پوست اندازی می‌کنند و هر بار جثه آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود. در آخرین مرحله رشد لاروها به اندازه کافی بزرگ شده‌اند و می‌توان آن‌ها را در ظرف مناسب قرار داد تا به شفیره و سپس سوسک بالغ تبدیل شوند.

5/5 - (3 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *