بررسی ارزش غذایی مگس سرباز سیاه

مگس سرباز سیاه

مگس سرباز سیاه که به مگس سرباز نیز معروف است از حشرات مفید از نظر ارزش غذایی برای پرورش دام محسوب می‌شود. در واقع این حشره منبع عظیمی از پروتئین است و می‌تواند به عنوان یک منبع تغذیه مناسب برای پرورش‌ دام، طیور و آبزیان توسط دامداران و پرورش دهندگان این حیوانات مورد استفاده قرار گیرد.

مهم‌ترین علل توجه به این حشره به عنوان منبع غذایی برای دام‌ها یکی ارزش غذایی بالا و به خصوص میزان بالای پروتئین موجود در آن و دیگری قیمت بالای مواد اولیه به منظور تامین غذای حیوانات می‌باشد. به خصوص این‌که بیشتر این مواد وارداتی بوده و وابستگی زیادی به نرخ ارز دارند. اگر نوسانات بالای نرخ ارز را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که چرا امروزه مگس سرباز سیاه در بسیاری از کشورها از جمله ایران مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.

در این مطلب قصد داریم به ارزش غذایی مگس سرباز و برخی نکات مرتبط با تولید و پرورش آن بپردازیم. هم‌چنین در ارتباط با مزیت‌هایی که این حشره در صنعت تولید دام و حفظ محیط زیست دارد سخن بگوییم. پس همراه ما باشید.

مگس سرباز چیست؟

مگس سرباز حشره‌ای است که عمدتا و در طبیعت از زباله‌ها و سایر مواد دور ریختنی موجود در محیط تغذیه می‌کند. این حشره خاص از نظر اندازه و شکل ظاهری با هم نوعان خود تشابه زیادی ندارد و می‌توان آن‌ها را در اشکال گوناگون و اندازه‌‌های متنوع مشاهده کرد.

ارزش غذایی مگس سرباز سیاه
ارزش غذایی مگس سرباز سیاه

مگس سرباز سیاه معمولا در مناطق دارای آب و هوای مرطوب رشد می‌کند و می‌توان آن را در زیر خاک یا لایه‌های زیرین پوست درختان یافت. از خصوصیات این حشره سرعت بالای رشد و تکثیر آن است. هم‌چنین ارزش غذایی مگس سرباز بسیار بالا است و به دلیل داشتن منبع عظیم پروتئین در تامین خوراک حیواناتی مانند دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدول ارزش غذایی مگس سرباز

ترکیبات مگس سربازلاروشفیره
پروتئین43.1644.36
لیپید27.7532.12
فیبر7.477.62
خاکستر9.417.63
کلسیم2.882.68
فسفر0.810.62

مزیت‌های مگس سرباز

  • مگس سرباز به دلیل داشتن پروتیئن بالا ارزش غذایی بسیاری دارد. به همین دلیل پودر آن در تامین خوراک بسیاری از انواع دام، طیور و حتی آبزیان پرکاربرد است. با در نظر گرفتن سایر موارد نیز باید گفت که به صورت کلی این حشره هم به دلیل تغذیه از پسماندها و هم به سبب تاثیر در کاهش تخریب‌های زیست محیطی مرتبط با پرورش دام و طیور ارزش بالایی دارد.
  • از دیگر مزیت‌های این حشره‌ی مفید می‌توان به کاهش هزینه‌های تامین خوراک دام اشاره کرد. به دلیل این‌که پودر حشراتی مانند مگس سیاه امروزه جایگزین پودر ماهی شده و این حشره با هزینه‌ی کم‌تری به دامداران عرضه می‌شود. روشن است که کاهش هزینه‌ها موجب افزایش سود تولیدکنندگان انواع دام می‌شود. هم‌چنین این جایگزینی در کاهش مصرف آب نقش موثری ایفا می‌کند. به همین دلیل مگس سیاه جزو حشرات دوست دار محیط زیست به شمار می‌رود.
لارو مگس سرباز سیاه
لارو مگس سرباز سیاه

سوالات متداول

آیا مگس سرباز در داخل کشور نیز تولید می‌شود؟

بله خوشبختانه این حشره در داخل کشور نیز تولید و عرضه می‌گردد. در واقع ارزش غذایی مگس سرباز به عنوان یک منبع غنی تغذیه دام و سایر حیوانات مانند طیور و آبزیان از یک طرف و چالش‌های بسیار و هزینه‌ی بالای واردات این حشره به داخل کشور، موجب شده بسیاری از افراد دست به تولید این حشره‌ی پرطرفدار بزنند. تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان دام نیز به دلیل ارزش غذایی مگس سرباز از این تولیدات استقبال کرده و بازار خوبی برای آن در داخل کشور ایجاد شده است.

آیا قیمت خرید تولیدات حاصل از مگس سرباز در بازار بالا است؟

در صورت استفاده از تولیدات خارجی و وارداتی این حشره قطعا تولیدکنندگان دام با هزینه‌هایی بالایی برای خرید و تهیه‌ی این محصول مواجه می‌شوند. ولی اگر به منظور بهره‌مندی از ارزش غذایی مگس سیاه از تولیدات داخلی نظیر آن چه فروشگاه میل ورم آسیا ارائه می کند، استفاده شود، هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

آیا قیمت پرورش و تولید مگس سرباز بالا است؟

به طور کلی پرورش این حشره پر هزینه نیست. به دلیل این‌که با وجود بالا بودن ارزش غذایی مگس سرباز، خود این حشره می‌تواند با تغذیه از پسماندهای عالی و ضایعات کشاورزی رشد کند. در واقع با وجودی که این حشرات به شرایط خاصی برای پرورش و نگهداری نیاز دارند، برای پاکسازی محیط زیست از آلاینده‌ها، پسماندهای آلی و حتی ضایعات کشاورزی مفید هستند و به راحتی می‌توان آن‎ها را در این مناطق پرورش داد. به همین دلیل است که کسب درآمد از طریق پرورش و نگهداری و هم‌چنین خرید و فروش این حشره فعالیتی سودآور و پردرآمد به شمار می‌رود.

5/5 - (2 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *